مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱ ب.ظ

آشنایی با نظام سیاسی اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

   تاریخ، حکایت از زندگى اجتماعى انسان دارد. این زیست پیوسته اجتماعى باعث شده است که او را موجودى فطرتاً اجتماعى بدانند. جوامع بشرى همواره داراى نظام‌ها و مقرراتى براى اداره خویش بوده‌اند و در هر جامعه‌اى، دولت و حکومت، هر چند ابتدایى، وجود داشته است. وجود این مقررات و نظام‌ها، ضرورى و مورد قبول تمام افراد بشر است.

    در جوامع دینى، حکومت و اصول مربوط به آن، متکى بر شریعت آسمانى است. اسلام به عنوان یک دین جامع، داراى اصول جامع در تمام زمینه‌ها است که جاودانى و ماندگارند. جامعیت و خاتمیت اسلام اقتضا مى‌کند که این مکتب، به ویژه در زمینه حکومت و مسائل مربوط به آن، شیوه جامع و کاملى به دست دهد.
    اسلام در ارائه نظام اجتماعى خود، موفق بوده و داراى نظام حکومتى، قانون‌گذارى، قضائى، اقتصادى و نیز شیوه تعلیم و تعلّم، مقررات بین‌المللى و ساختار ویژه‌اى در تشکیل و تربیت نیروهاى مسلّح است. اساس حاکمیت در اسلام، بر حاکمیت الهى است و همه امور بر محور آن تنظیم مى‌شود.
   آشنایى با نظام سیاسى اسلام براى تمام مسلمانان و به ویژه پاسداران انقلاب اسلامى، که وظیفه پاسدارى از انقلاب و دستاوردهاى آن را به عهده دارند، امرى ضرورى و بدیهى است تا بتوانند به گونه بایسته و شایسته مسؤولیت خویش را انجام‌  دهند.

   کتاب حاضر با عنوان «آشنایى با نظام سیاسى اسلام» براى رسیدن بدین هدف سامان داده شده است. این کتاب در سه فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اوّل با عنوان «ارکان اساسى حکومت اسلامى» به سه موضوع مهم رهبرى، قانون و مردم مى‌پردازد که در واقع، مهم‌ترین و حیاتى‌ترین موضوعات هر جامعه‌اند. فصل دوم دربردارنده اصول سیاست‌هاى کلان داخلى و خارجى نظام سیاسى اسلام است. فصل سوم با عنوان «ساختار نظام جمهورى اسلامى ایران» گفتارى است درباره مهم‌ترین نهادهاى سیاسى نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران که برگرفته از شرع مقدس اسلام و قرآن کریم است.
منبع: آشنایى با نظام سیاسى اسلام       

نویسنده: مهدی نظرپور

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۲
سید اسماعیل سیدزاده

آشنائی با نظام سیاسی اسلام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی