مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

دوشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵ ق.ظ

سازمان های بین المللی و منطقه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

    سازمانهاى بین المللى و منطقه‌اى از ارکان عمده نظام جهانى عصر ما هستند. شناخت این سازمانها و آشنایى با آنها، موجب آگاهى بیشتر از کارکرد نظام بین المللى است. ضرورت شناخت نظام جهانى و ارکان آن، از آنجاست که این پدیده‌ها امروزه، در زندگى سیاسى، اقتصادى و فرهنگى ما تأثیر قابل ملاحظه‌اى دارند.
    این سازمانها، از تنوّع و گستردگى بسیارى برخوردارند. سازمانهاى بین‌المللى، وابسته به خانواده سازمان ملل متحد یا خارج از این خانواده، اهمیّت زیادى در روابط بین المللى دارند، زیرا این سازمانها یکى از کانالهاى ارتباطى رو به گسترش بین دولتها و ملتّها هستند. سازمانهاى منطقه‌اى، بویژه در دوران اخیر، اهمیّت به سزایى در روابط بین‌المللى یافته‌اند.
   متن حاضر به مهمترین سازمانهاى بین المللى و منطقه‌اى اختصاص دارد.
نخست، تعریفها و طبقه بندى کلى سازمانهاى جهانى و منطقه‌اى ارائه گردیده، آن گاه‌ جامعه ملل و سازمان ملل متحد به تفصیل مورد بررسى قرار گرفته و در نهایت به عمده ترین سازمانهاى منطقه‌اى پرداخته شده است.
در بررسى هر یک از سازمانهاى بین المللى و منطقه‌اى، مهمترین موضوعات نظیر انگیزه‌هاى تأسیس، مراحل پیدایش، اهداف، تشکیلات، عملکرد و ارزیابى بیان شده و از پرداختن به جزئیات پرهیز شده است.
   در پایان، ذکر این نکته لازم و ضرورى است که استفاده از منابع معرفى شده در این متن آموزشى، به هیچ روى به مثابه تأیید محتواى آنها نیست. از آنجا که تهیّه متن با این سرفصلها، نیاز به استفاده از منابع متعدد و مختلف داشته است، براى مستند بودن مطالب به آنها مراجعه شده یا در پاورقى به آنها استناد شده است. استناد به منابع و مآخذ در متن حاضر، به منزله قبول مواضع مؤلف یا ناشر آنها نیز نمى‌باشد.

منبع: سازمانهای بین المللی و منطقه ای

نویسنده: حسین جمالی

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۲/۰۳/۲۷
سید اسماعیل سیدزاده

سازمانهای بین المللی و منطقه ای

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی