مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

سه شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۲۱ ق.ظ

آسیب شناخت حدیث

بسم الله الرحمن الرحیم

درس یکم : مباحث مقدماتی ؛ اهداف درس:

    آگاهی از امکان آسیب‌پذیری حدیث و پژوهش‌های حدیثی؛ شناخت گونه‌ها و دسته‌بندی‌های متعدد آسیب‌های حدیثی.

پرسش‌های نخستین

   چه بسا با شنیدن نام این پژوهه، چنین پرسشی در ذهن پدید آید که آیا ممکن است حدیث، آسیب ببیند و پیشامدها و رویدادها به آن زیان برسانند؟ یا حدیث، بدون آسیب می‌ماند و تنها پژوهش‌های حدیثی هستند که آسیب می‌پذیرند؟ اگر بپذیریم که آسیب‌پذیری حدیث، ممکن است و در طول تاریخِ حدیث نیز به وقوع پیوسته، آن گاه پرسش‌های دیگری رخ می‌نماید: زمینه آسیب‌پذیری حدیث، چه بوده است؟ این آسیب‌ها چرا و چگونه شکل گرفتند و در چه گستره و عرصه‌هایی ممکن است پدید آیند؟ آیا این آسیب‌ها عمومی‌اند یا در محدوده‌ای خاص به وجود می‌آیند؟ آیا می‌توان این آسیب‌ها را شناخت؟ اگر به وجود آنها پی بردیم، راه پیشگیری و علاج آنها چیست؟ پاسخ این پرسش‌ها به همراه ارائه نمونه، حلقه‌های بحث این پژوهه‌اند.

مفهوم و اهمیت آسیب‌شناسی

   آسیب به معنای گزند و صدمه، در بسیاری از موارد، دامنگیر چیزهای با ارزش می‌شود و بهره‌مندی از آن را دشوار یا ناشدنی می‌کند و از این رو، نیاز به شناسایی، پیشگیری و درمان آسیب‌ها داریم. حدیث نیز گوهری ارزشمند است و دومین منبع اصلی آموزه‌های دین است. این ثقل کبیر در کنار ثقل اکبر ـ قرآن ـ وزنه‌ای سنگین برای نگاهداری و ماندگاری حیات حقیقی مسلمانان به شمار می‌آید. جایگاه حدیث و برکات آشکار آن در همه عرصه‌های زندگی دنیوی و اخروی، همه پیروان معصومان را به مطالعه، بهره‌برداری و ـ پیش‌تر از همه اینها ـ به حفظ و نگاهداری آن فرا ‌خوانده و می‌خواند؛ اما این یادگار ماندگار، مانند هر گوهر گران‌بهای دیگری، از گزند غفلت و تساهل یا طمع‌ و دنیا‌پرستی، در امان نمانده است. کوتاهی‌های باورمندان از یک سو، و غرض‌ورزی‌های منکران از سوی دیگر، به این مرواریدِ پرورده جان معصومان، آسیب زده است. حدیث، همراه و همنوای ثقل اکبر است و ما را با آن مرتبط می‌کند، اما یکی از تفاوت‌های اصلیش با قرآن، آسیب‌پذیری حدیث در زمینه‌های متعدّد و مصونیت قرآن از آسیب‌های‌ مهمّی مانند تحریف است. اگر حدیث، در زندگی اثرگذار و بااهمیت نبود؛ اگر حدیث، مفسّر و مبین ثقل اکبر ـ که اساس زندگی بشر است ـ نبود؛ و اگر حدیث، مادر علوم اسلامی نبود،‌ هیچ گاه، شناخت آسیب‌های دامنگیر آن نیز ضروری نبود. برای بهره‌مندی از این دستاورد پربها است که ناگزیریم غبار تصحیف، بدفهمی و تعامل نادرست با حدیث را ذرّه ذرّه بزداییم تا به گوهر شفاف آن دست یابیم.

منبع: آسیب شناخت حدیث

نویسنده: عبدالهادی مسعودی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۲۱
سید اسماعیل سیدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی