مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۳ ق.ظ

آسیب شناسی خانواده

بسم الله الرحمن الرحیم

   خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعى و نهادى اساسى و محورى در جامعه است و به عنوان هسته اولیه سایر نهادهاى اجتماعى به شمار مى‌آید. به همین دلیل میزان موفقیت و سهم افراد براى ایفاى نقش در واحدهاى بزرگ اجتماعى، بستگى تام به نحوه رشد، تربیت و شکوفایى استعدادهاى آنان در نهاد مقدس خانواده دارد. خانواده محل رشد و بالندگى استعدادها و بروز خلاقیت و مهد تربیت انسان‌ها و سرچشمه محبت‌ها و عاطفه‌ها است. چنانکه اسلام آن را محبوب‌ترین نهادها نزد خداوند معرف کرده است.
   ما اعتقاد راسخ داریم، همواره سیادت و برترى، پیشرفت و موفقیت، از آن ملت‌هایى است که در آنها خانواده اساس محکم‌ترى دارد و برعکس، انحطاط هر قوم و ملّت از زمانى آغاز شده که در اساس خانواده‌هاى آنان سستى رسوخ کرده است. خانواده‌اى که براساس بنیان مستحکم و اصول صحیح شکل بگیرد اعضاى آن مى‌توانند در تحولات جامعه و بشریت ایفاى نقش نموده و حتى مسیر آن را عوض کنند.
با این وجود تمدن صنعتى و شرایط حاصل از تحولات پسانوگرایى موجبات فروپاشى و اضمحلال کامل نهاد خانواده را فراهم کرده و چشم‌انداز تاریک و ناخوشایندى را نیز در این زمینه ترسیم نموده است. به همین جهت بررسى اصول، ارکان، اهداف، کارکردها و مهم‌تر از همه شناخت آسیب‌هاى این نهاد ارزشمند و دستیابى به رهیافت‌هایى براى پیشگیرى از این‌ آسیب‌ها و تقویت بنیان‌ها و کارکردهاى بى‌بدیل آن از ضرورت‌هاى جدى جامعه اسلامى، به ویژه نهاد اسلامى و انقلابى سپاه پاسداران مى‌باشد.
   بنابراین به منظور برخوردارى از زندگى سالم اجتماعى، حاکمیت ارزشهاى الهى و انسانى، پویایى اجتماعى و مصونیت نهادهاى بزرگ جامعه، وجود خانواده سالم ضرورى و اجتناب‌ناپذیر است.
   براى تحقق این مهم، تلاش نویسنده بر این بوده است که پس از ارائه برخى مفاهیم کلى بحث، آسیب‌هاى مختلف احتمالى در حوزه‌هاى اعتقادى، حقوقى، فرهنگى، جسمى، روحى- روانى، اجتماعى و اقتصادى مربوط به خانواده در جامعه ایران اسلامى را در حد یک واحد درسى به اختصار ارائه نماید. امید آنکه مربیان و اساتید محترم کاستى‌هاى متن را با مطالعات و تجارب گسترده و تسلط علمى خود در کلاس‌هاى درس رفع نموده و ما را نیز از نظرات ارزشمند خود بهره‌مند سازند.

منبع: آسیب شناسی خانواده

نویسنده: ویسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۷
سید اسماعیل سیدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی