مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

مبنا

Foundations and structure of Islamic thought approach

شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۵۸ ب.ظ

جریان شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه‌

     امام على (ع): یا بُنَىَّ لابُدَّ لِلْعاقِلِ ... ان یَعرِفَ اهلَ زَمانِهِ‌ پسرم! بر خردمند بایسته است مردمان روزگار خویش را بشناسد. جریان‌هاى سیاسى پدیده‌اى بسیار مهم و نقش‌آفرین در تاریخ و تحولات جوامع به شمار مى‌آیند. مراد از جریان سیاسى، یک حرکت سیاسى پویا و زنده است که با برخوردارى از ایدئولوژى مشخص و گرایش‌هاى فکرى درونى به مدد رهبران خود بر اقشار مختلف جامعه تأثیر مى‌گذارد و جبهه، جناح، حزب، سازمان یا نهاد و گروه ویژه خود را بنیان مى‌نهد. هدف نهایى جریان‌هاى سیاسى، کسب قدرت و استقرار نظام سیاسى مورد نظر خود است که آن را از طریق راهبردها و راهکارهاى مختلف پى مى‌گیرند.

     بدین روى، شناخت صحیح مسائل سیاسى در هر جامعه، وامدار شناخت این جریان‌ها است. راه یافتن اینکه هر جریان، از چه ماهیت فکرى برخوردار است و نقاط قوت و ضعف آن چیست، به ویژه براى نسلى که از تاریخ رویش، پویش و خیزش جریان‌ها اطلاع کافى ندارد، بسیار ضرورى است.
با نگاهى به تاریخ معاصر ایران درمى‌یابیم که شش جریان سیاسى در ایران فعال بوده و حیات سیاسى همچنان تحت تأثیر آنها قرار دارد. این جریان‌ها با توجه به عنصر ایدئولوژى و اعتقادات عبارتند از:
1- جریان اسلامى؛ 2- جریان سلطنت طلب؛ 3- جریان مارکسیستى؛ 4- جریان ملى گراى لیبرال؛ 5- جریان ترکیبى یا التقاطى؛ 6- جریان روشنفکرى.
     بى گمان، آرایش کنونى نیروهاى سیاسى در ایران، جناح‌ها، صف بندى‌ها و ائتلافها، ریشه در پیشینه جریان‌هاى مذکور دارد و بازشناسى صادقانه آنها، راه حق را در افق دید ما مى‌نمایاند و بر بصیرت سیاسى‌مان مى‌افزاید.
     در این میان ضرورت بازشناسى جریان‌ها براى پاسداران انقلاب اسلامى و به ویژه بسیج و نسل جدید آن که براساس اصل 150 قانون اساسى، پاسدارى از انقلاب اسلامى و دستاوردهاى آن را بر عهده دارند، نمودى بیشتر دارد.

منبع: جریان شناسی

نویسنده: آیت قنبری

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۵
سید اسماعیل سیدزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی